Mielenhallintaa

Mindfulness ja meditaatio

Mielenhallintaa harjoitus kerrallaan!

Mindfulness – tietoinen läsnäolo.

Ohjaan yrityksissä, yhteisöissä ja erilaisissa tapahtumissa tietoisen läsnäolon mindfulness –harjoituksia.

Ohjaan mielenhallinnan harjoituksia vakituisina viikkotunteina, kursseina tai yksittäisinä tapahtumina. Räätälöitynä tarpeiden mukaan muun muassa seminaaripäiviin, TYHY / TYKY-, yrityksen virkistäytymispäivät, yritystilaisuudet tai tapahtumat.

Ohjattu mindfulness-harjoitus

Harjoitus tehdään yleensä istuma-asennossa tai selin makuulla. Ohjaan erilaisia mielenhallinnan harjoituksia riippuen osallistujien työn luonteesta. Harjoituksia voi olla kaksi tai kolme, yhteensä noin 60 minuuttia. Myös lyhyempiä harjoitusaikoja.

Mindfulness-harjoitukset opettavat tulemaan tietoiseksi mielen tuottamista tulkinnoista. Tavoitteena on oppia olemaan tietoisesti läsnä ja tarkkailemaan itseä sekä ympäristöä. Samalla pyritään ei-arvioivaan läsnäoloon: erilaiset ajatukset, tunteet ja tapahtumat huomioidaan, mutta niihin ei jäädä kiinni. Harjoitusten juuret ovat buddhalaisessa meditaatiossa, mutta nykyversio on yhdysvaltalaisen lääketieteen emeritusprofessori Jon Kabat-Zinnin kehittämä menetelmä.

Mindfulnessin terveysvaikutuksia on tutkittu Yhdysvalloissa stressisairauksien ja pitkäaikaissairaiden hoidoissa. Tutkimusten mukaan säännöllinen tietoisuustaitojen harjoittelu vahvistaa immuunipuolustusjärjestelmää ja laskee stressihormonitasoja sekä lisää aivojen suorituskykyä. Harjoitusten avulla voimme syventää itsetuntemustamme, kehittää kykyämme päästä tavoitteisiin ja oppia suhtautumaan kokemuksiimme ja mielemme toimintaan uudella tavalla.

Pieni hetki harjoitusta joka päivä lähes missä vain, milloin vain! On hyvä tehdä harjoittelusta säännöllistä ja aluksi 3-5 minuuttia päivässä riittää. Kun oppii tekniikan, harjoituksen voi tehdä esimerkiksi ruuhkabussissa, työpaikalla istuen koneen ääressä tai kaupassa jonottaessa. Harjoittelun myötä myös tietoinen läsnäolo haastavissa tilanteissa (esim. stressaava ja kiireinen tilanne, vaikeat tunteet hallintaan, ristiriitaiset tilanteet, haastavat palaverit jne.) kasvaa.

Meditaatio

Ohjatut meditaatioharjoitukset. Opetan meditaatiotekniikoita vasta-alkajille tai jo meditaatiota harrastaville. Meditaatioharjoitusten kesto riippuu osallistujien meditaatiotiedoista/-taidoista. Luento sekä harjoitus vasta-alkajille tai jo meditaatioon perehtyneille. Kirjalliset materiaalit ja opintomateriaalit sekä harjoitukset.