Työelämä ja jooga

Työelämä ja jooga – fyysinen harjoitus

Joogaharjoitus on monipuolisesti koko kehon kattava harjoitus. Joogan avulla liikkuvuus lisääntyy ja fyysinen voima kasvaa. Joogaharjoitus vähentää stressiä ja tuo lisää iloa ja elinvoimaa.
Työelämässä voivat parhaiten ne, jotka tuntevat itsensä ja osaavat käyttää voimavarojaan ja taitojaan parhaalla mahdollisella tavalla. Jooga edistää itsetuntemusta ja luo hyvät edellytykset töissä kukoistamiselle.

Joogan vaikutuksia:

  • lisää fyysistä voimaa kehossa
  • parantaa liikkuvuutta ja notkeutta
  • vähentää niska-, selkä- ja hartiakipuja
  • lievittää kroonisia kipuja esim. selän alueella
  • laukaisee kehon jännitystiloja
  • vähentää stressiä
  • lisää itsetuntemusta
  • kohentaa mielialaa
  • auttaa hallitsemaan tunteita, ajatuksia ja mieltä

Joogaharjoituksen vaikutuksia työelämään on tutkittu. Alla on muutamia linkkejä tutkimuksiin.

Jooga lieventää masennusta, Helsingin Sanomissa 29.1. 2013 julkaistu juttu USAlaisen Duken yliopiston tutkimuksesta

Jooga sopii alaselän kipujen hoitoon, Uutispalvelu Duodecimin uutinen 25.10.2011

Työpaikkajooga suojaa stressiltä, Työterveyslaitoksen uutinen 29.4.2010